Gegevens over klanten gebruiken om detailhandel te redden

11/10/2013 10:350 reactiesViews: 8

De detailhandel staat er niet goed voor. Jaren geleden legden goedkope winkels als Topshop en H&M al een grote druk op de traditionele winkeliers. Anno 2013 komt daar nog de explosieve groei van online shoppen bij. Frank de Moor, directeur van de Macintosh Retail Group van merken als Dolcis, Invito en Scapino, ziet het ondanks dit niet zo somber in. Hij gelooft dat ook de detailhandel het internet in zijn voordeel kan gebruiken: de zogenaamde big data kan de detailhandel zelfs redden.

dolcis-sale-big-data

Informatie halen en klanten bereiken

Op internet is er een onvoorstelbaar aantal gegevens te vinden die beschikbaar zijn. Met de juiste software kun je er als ondernemer achter komen:

  • waar je klanten precies zijn, via mobiele telefoongegevens.
  • Hoe je klanten zich voelen, via hashtags op Twitters.
  • Wat ze leuk vinden en wat ze aanspreekt, via verkoopgegevens.
  • Of ze sporten en zelfs of ze zwanger zijn.

De mogelijkheden van de zogenaamde big data zijn gigantisch.

Macintosh Retail Group werkt al volop met big data

De Macintosh Retail Group werkt al een hele tijd met big data om zo inzicht te krijgen in de behoeftes van klanten. De Macintosh Retail Group heeft veel schoenenlabels onder haar hoede. Over schoenen wordt online veel gesproken. Het is dan niet zo dat Dolcis dan ineens binnendringt op iemands Facebook-account. Maar Dolcis zorgt dan wel voor een advertentie via Google of zendt een e-mail. Dat wordt door mensen zelf als dienstverlening beschouwd om in dit geval te voorzien; damesschoenen bekijken of bestellen.

big-data-dolcis

Winkels krijgen een andere functie

Winkels verdwijnen niet uit het straatbeeld, gelooft De Moor, maar deze krijgen een andere functie. Klanten gebruiken winkels als etalage om de spullen in het echt te zien en als ontmoetingsplek om aankopen met vriendinnen te bespreken. Internet kan de gezelligheid van een winkelstraat nooit vervangen.

Tags:

Reacties zijn gesloten